NIEUWS

Hier vind je en web-applicatie, waarin je je Copic-kleuren kunt opslaan. Nooit meer dubbele markers kopen, ze staan op je telefoon. Ik vond een Nederlandse beschrijving over deze app.

Ik vond in de App Store een nieuwe app om je voorraad Copics vast te leggen, de uitleg is in het Japans, maar de plaatjes zijn goed herkenbaar.


zondag 27 september 2015

Tutorial: schilderijtje maken

Hallo Copic fans,

Vinden jullie de stempels van Paperartsy ook zo leuk? Ik heb altijd zin om ze zodanig te combineren dat het geheel een leuk tafereeltje wordt.... 

En dan vraag je je misschien af hoe je hiervan, met je Copic markers een schilderijtje kunt maken in een zogenaamde "One layer afbeelding"?
Dat wil ik je graag in deze tutorial laten zien! 


Als eerste ga je beginnen met de stempels zodanig af te drukken tot je een plaatje krijgt dat je bevalt. Ik heb het in dit voorbeeld nog redelijk rustig gehouden. Paperartsy heeft ook nog allerlei andere vogeltjes, bloemetjes en vlinders. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt...

De stempels heb ik met Memento zwart afgedrukt op Perfect Colouring Paper. Belangrijk is dat je iedere stempel ook op maskerpapier afdrukt. 

De maskertjes kun je dan uitknippen en over de afbeelding plakken. Let op, de hele fijne details zoals de bloemstengels en de hele kleine bloemblaadjes hoef je niet uit te knippen. Dit is veel te lastig werk en je zult straks zien dat deze toch nog makkelijk in te kleuren zijn.

Als alle afbeeldingen afgemaskerd zijn ziet het er zo uit:


Nu is het moment om nog wat dingetjes bij te tekenen als je dat zou willen. In dit geval heb ik de linkerkant van het hekje erbij getekend. Hier ontbrak naar mijn gevoel een buitenkant, daar zat geen einde aan. Dit moet je dan ook op het maskerpapier erbij betrekken. 
Het bijtekenen kun je het beste met een Copic Multiliner doen omdat die bestand is tegen het inkleuren met de Copic markers later. 


De vraag is altijd, wat doe je eerst kleuren; de achtergrond of eerst de afbeeldingen?
Je ziet dat ik hier eerst voor de achtergrond gekozen heb omdat ik de afbeeldingen al afgemaskerd heb. Maar soms doe ik het ook wel andersom. Voor mij wordt de keuze bepaald door de hoeveelheid werk en de kans op "mislukkingen". 
In dit projectje is de achtergrond het minste werk maar heeft wel de meeste kans op een resultaat dat niet bevalt. Want de achtergrond ga ik met airbrush doen en dat heb je nou eenmaal minder goed in de hand als dat je met je markers aan het kleuren bent. 

Ik ben begonnen met het gras te maken met de airbrush. Hiervoor heb ik de markers G09 en G07 gebruikt. De laag daarboven heb ik gemaakt met YG05 en YG01. In het midden wou ik een zachte kleur geel en daarvoor heb ik Y11 en Y32 gebruikt. 
Tenslotte voor de lucht: B000 en BG01.


Als je klaar bent met de airbrush de achtergrond te maken ziet je plaatje er zo uit. En dan kun je de maskertjes gaan verwijderen.
Als je nou niet tevreden bent met de achtergrond dan is dat uiteindelijk toch nog minder werk en minder vervelend dan dat je al het kleurwerk van de afbeeldingen al hebt gedaan.


En dan kunnen we gaan beginnen met inkleuren!
Voor de rechterbloem: V01, V04 en V06
Voor het hekje: E81, E84, E87 en E13. Let op, deze kleuren heb ik niet geblend. Ik heb ze zo gemêleerd mogelijk gelaten omdat een hekje ook nooit helemaal egaal is.


Voor de linker bloem heb ik gebruikt: YR000, YR00, YR01, YR02, YR04, YR07 en YR09.
De bloem in het midden: Y19, Y15, Y11 en Y38


Daarna de tekst gestempeld en ook nog wat riet onderin omdat ik het daar wat kaal vond. Met een witte sharpie pen wat accentjes aangebracht in de bloemen.


Ik hoop dat jullie het een mooie kaart vinden en dat het inspiratie heeft gegeven om ook eens aan een dergelijk project te beginnen. Nog een laatste tip: kijk uit dat je het niet te bont maakt met veel verschillende kleuren. Het is mooi om tegengestelde kleuren te gebruike zodat eea eruit springt. Maar houd het wel rustig. In dit plaatje heb ik gekozen voor de zachtere pastelkleuren zodat alles wel in balans blijft.....

Bedankt voor het langskomen en hopelijk tot een volgende keer!

Creatieve groetjes van

Marielle Weichert-Welten

4 opmerkingen:

Marielle Weichert zei

Dank je wel! 😊

Unknown zei

Wat een ontzettend leuke tutorial! Ga ik zeker eens wat mee doen, dank je wel hoor!

lieve groetjes,
Renata

Marielle Weichert zei

Hoi Renata, dank je wel, lief van je 😊

Unknown zei

Leuk!!