NIEUWS

Hier vind je en web-applicatie, waarin je je Copic-kleuren kunt opslaan. Nooit meer dubbele markers kopen, ze staan op je telefoon. Ik vond een Nederlandse beschrijving over deze app.

Ik vond in de App Store een nieuwe app om je voorraad Copics vast te leggen, de uitleg is in het Japans, maar de plaatjes zijn goed herkenbaar.


zondag 20 september 2015

Testen van verschillende papier om op in te kleuren...mini tutorial


Goedemorgen allemaal,

Het is zondag en zoals jullie van ons gewend zijn hier op het blog laten wij dan vaak een tutorial zien, maar vandaag is het een klein beetje anders...

Ik heb gekozen om jullie verschillende soorten papier te laten zien waarop je kan inkleuren. Er is natuurlijk ontzettend veel te koop op de huidige knutselmarkt en het is maar net wat jezelf fijn vindt om op te kleuren. 


Het verschil moet je zoeken in bijvoorbeeld de dikte van het papier, het één glimt terwijl de andere mat is, de structuur, of het makkelijk/veel inkt opneemt, hoe de copics blenden en natuurlijk de prijs.

Waar moet jullie papier aan voldoen? 

Ik heb een paar papiersoorten bij elkaar gesprokkeld en ik heb er steeds dezelfde stempel op af gedrukt. Ik ga met de kleurnummers E0000, E000, E00 en de E21 het gezichtje inkleuren en laat van dichtbij zien hoe het resultaat uitvalt op elke papiersoort. Eens kijken of ik een nieuwe favoriet ga krijgen na deze 'test ronde'.



Ik ben begonnen met het papier waar ik eigenlijk altijd op kleur... Perfect Colouring Paper


De eerste foto links boven in ben ik begonnen met E0000. 
Op foto twee heb ik een klein stukje er over heen gekleurd met de E000.
En op de laatste ben ik daar weer over heen gegaan met de E0000, maar niet tot het midden


Vervolgens met de E00 de buiten randjes aangezet
Op de middelste foto de E000 er een stukje overheen
En op de laatste foto nog weer een keer de E0000 een stukje verder naar het midden, nog steeds niet het hele gezichtje.


Dan de laatste stappen:
De E21 een heel klein randje bij de haargrens en aan de zijkanten waar het haar schaduw geeft aan het gezicht door de haren.
En dan vervolgens weer de stappen van de E00, E000 en als laatste de E0000 om het geheel nog één keer mee te nemen, nu ook het midden.


Dit is het gezichtje als het klaar is!

Daarna heb ik op dezelfde manier een andere soort geprobeerd, namelijk Cryogen White, dit papier is wat 'geler' van zichzelf en heeft een paperlmoer glans

Aan de foto's kun je ook zien dat dit papier niet spier wit is.





(sorry, ik zie dat het zonnetje op deze foto zorgt voor een schaduwstreep)

Ik heb in totaal zes soorten papier getest, waarvan er een paar in Nederland te koop zijn. De DCP, Perfect colouring paper en de Copic perfect blending. Die andere drie komen volgens mij uit het buitenland. 

Hier onder zie je de zes soorten waarbij elke keer dezelfde kleurtjes weer anders uitvallen. In het echie is dit nog beter te zien.


Links boven is DCP papier
In het midden is Cryogen White
Rechts boven is Perfect Colouring Paper


Links boven is Neenah Solar White
In het midden is Heavenly White Extended Archival
Rechts boven is Copic Perfect Blending

Drie echte afvallers voor mij zijn de DCP, Neenah solar white
en de Heavenly white extended archival. DCP moet ik misschien nog een keer testen op de dikkere variant die er ook moet zijn, volgens mij was dit 160 grams en er is ook 190 grams van op de markt.

Voor nu houd ik het voor mezelf op de Perfect colouring paper, maar ik moet zeggen dat ik de Cryogen white ook wel lekker vond kleuren. De kleuren vloeiden heel erg makkelijk in elkaar over namelijk. En als derde komt de Copic perfect blending uit de bus bij mij. Nooit eerder op gekleurd, maar zeker een fijne 'reserve'...

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben gehad en waar ik ook wel benieuwd naar ben is: Welke soort papier gebruiken jullie?

Ik wens jullie allemaal een hele fijne zondag toe en tot de volgende keer!





Geen opmerkingen: