NIEUWS

Hier vind je en web-applicatie, waarin je je Copic-kleuren kunt opslaan. Nooit meer dubbele markers kopen, ze staan op je telefoon. Ik vond een Nederlandse beschrijving over deze app.

Ik vond in de App Store een nieuwe app om je voorraad Copics vast te leggen, de uitleg is in het Japans, maar de plaatjes zijn goed herkenbaar.


dinsdag 4 februari 2014

Nieuwe kleurenwiel 2014

Hallo Copic liefhebbers, 


onze Copic collega's uit Amerika hebben een nieuwe variant van het Copic Color Wheel uitgebracht.
Je ziet hem hier, hij lijkt meer opgebouwd zoals het Swatch Book dat mijn cursisten en vele andere Copic gebruikers al hebben.
Als je een rechte strook eruit knipt heb een zogenaamde
 Natural Blending Group.
Ik nam hier de BV's, werk je met kleuren uit deze groep dan is het mengen van de kleur minder complex, dan wanneer je buiten de groep kleuren gebruikt.


Als ik een grotere taartpunt neemt (wel lekker, hé), dan kom ik bij alle markers die als letters de BV hebben, we noemen dat een kleurenfamilie. Ze hebben allemaal dezelfde kleurtoon, namelijk Blauw /Violet.
Kleurenfamilies hebben dezelfde eigenschappen, de E-familie is een vreemde eend in de bijt, want bruin ontstaat als je sommige kleuren mengt.
Binnen een kleurfamilie kun je als stelregel nemen:
is het eerste cijfer laag  een 0, 1 of 2 dan heb je een heldere , soms felle , maar altijd vrolijke kleur.
is het eerste cijfer echter een 7,8 of 9 dan heb je een oudere, grijzere of wel een Vintage kleur. Let bij je kleurkeuze vooral op het te gebruiken of favoriete designpapier.
Heb je graag vrolijke lichte of felle  kleurtjes, kies dan voor markers met een laag eerste cijfer, de 0-10 of 20 groepen.
Maak je graag vintage projecten of kaarten en werk je met o.a. Pion, of Maja design papier, kies dan voor de markers met een hoog eerste cijfer, dus de 70-80 en 90 groepen.


Kijk je naar het wiel, dan zie je dat binnen een kleurgroep, de lichtste marker  (BV0000) aan de buitenrand ligt, deze is het dichtst bij de zon geplaatst, ga je naar de binnenkant van het wiel, dan komt er steeds een beetje grijs bij en de donkerste uit een groep ligt dan ook aan de binnenkant (BV08)

In het volgende plaatje zie je dat de verschillende grijstonen behoren bij een aantal kleurfamilies. 



Gebruik je grijze markers voor je diepe schaduwen, neem dan als je het hebt een grijstint die er bij past.
Ik heb het kleurenwiel als printbaar Worddocument gemaakt jullie vinden het hier.

Ik hoop dat dit weer wat sluiers oplicht in de kleurrijke wereld van de Copics.

Groeten Diny



1 opmerking:

Anita zei

Dankjewel Diny voor deze zeer nuttige informatie

Gr. Anita