NIEUWS

Hier vind je en web-applicatie, waarin je je Copic-kleuren kunt opslaan. Nooit meer dubbele markers kopen, ze staan op je telefoon. Ik vond een Nederlandse beschrijving over deze app.

Ik vond in de App Store een nieuwe app om je voorraad Copics vast te leggen, de uitleg is in het Japans, maar de plaatjes zijn goed herkenbaar.


zondag 23 september 2012

Kleuren op Krimpie Dinkie, tutorial


Hoi allemaal,
Wat ik nu ga laten zien qua tutorial wint niet de schoonheidsprijs en dan bedoel ik met name het kleur werk. Ik hoop dat jullie uiteindelijk het eindresultaat wel mooi vinden. Je moet bij dit materiaal niet denken dat je kunt blenden, of netjes schaduw aanbrengen, want dat gaat dus echt niet... Als je werkt met Krimpie Dinkie moet je alles wat je geleerd hebt op het gebied van kleuren meteen weer vergeten. Je kunt echt alleen maar kleur aanbrengen en je kunt dus niet kleur over kleur aanbrengen zoals je gewend bent op papier. Toch is het heel leuk om mee te werken, je kunt er veel leuke dingen mee maken.

Voor wie niet weet wat Krimpie Dinkie is, dat is een soort plastic folie met een ruwe kant en een gladde kant. Door het te verhitten in bv oven of gewoon met heatgun krimpt je afbeelding en wordt het uiteindelijk ook ruim 4x keer zo dik als toen je er mee begon te werken.

Ik heb dit keer gekozen voor afbeeldingen van Magnolia, mede ook omdat deze echte stempels zijn, geen digitale want dat gaat niet zo gemakkelijk met de printer inkt. De inkt loopt vrij snel uit.

Ik heb de afbeeldingen gestempeld met Stazon, dat is eigenlijk geen combinatie met de Copicstiften, maar andere inkt blijft niet op de ruwe kant van het Krimpie Dinkie zitten.
De huid kleur ik met E00, is een lichte kleur. Als dit materiaal gaat krimpen wordt de kleur een stuk feller.

Gekleurd met Y38, je ziet de strepen in de broek en truitje, er zit een ruwe kant  bij  dit materiaal en dat maakt dat je helaas deze strepen krijgt.

Gekleurd met YR07

Met E23 heb ik de haren gekleurd, het hele gedeelte ingekleurd, zonder schaduw dus

Met E25 breng ik accenten aan in de haren. Je ziet als het gekrompen is  mooi die donkere aanzetten.

Als laatste heb ik met G85 de groene gedeeltes gekleurd.
Het is belangrijk om met een gaatjes tang een gaatje aan te brengen voordat je het gaat  verhitten. Als het eenmaal gekrompen is kan je er onmogelijk nog een gaatje in maken omdat het een stuk dikker word.
Als je gaat verhitten zorg er dan voor dat je iets in het gaatje doet zodat het gaatje niet dicht smelt.
Hier zie je dat het begint te krimpen
Het lijkt nu alsof je hele plaatje mislukt, maar geloof me, het trekt helemaal mooi bij, laat de hitte gewoon zijn werk doen
Help, dit komt nooit weer goed.... zo lijkt het maar gelukkig is dat niet zo
Wat belangrijk is is dat je even met je acrylblok, of iets anders hards en vlak, je afbeelding als die nog warm is even platdrukt, zo krijg je een mooi plat figuurtje zonder bobbels
Zo zien ze er na het verhitten uit, je ziet duidelijk dat de kleuren  een stuk donkerer geworden zijn.
De originele stempel met daarnaast het plaatje van Krimpie Dinkie zoals die verkleind en verdikt  is na het verhitten, een heel verschil he?



Ik heb er een windmobiel van gemaakt, leuk voor op de kinderkamer, of gewoon buiten onder een afdak zodat de wind er mee kan spelen en je een gezellig tingel geluid hoort.

Doordat ik de foto's buiten genomen heb, zie je de buisjes wat schitteren, maar dat is  in het echt natuurlijk ook.
ik hoop dat het toch duidelijk zichtbaar is op de foto

Ik heb verschillende kralen en steentjes gebruikt om de draden te versieren. vind het een mooier uiterlijk geven dan alleen maar draden met de figuurtjes en buisjes. De materialen komen uit diverse winkels, niet alleen hobbywinkels, dus duur hoef je het niet te maken.

Ik hoop dat deze tutorial jullie ook inspireert om te gaan werken met Krimpie Dinkie, het kan dus prima met je Copic Stiften. Dit materiaal is er overigens ook in doorzichtige vellen, zodat je aan 2 kanten je afbeelding ziet. Je kunt er vanalles mee maken zoals armbandjes, ketting, oorbellen. 

Bedankt voor het kijken en jullie reacties.
Fijne zondag nog,
Groetjes Brenda





11 opmerkingen:

Samantha zei

Hoi Brenda,
Heb me altijd afgevraagd hoe het werkt met krimpfolie dus dit is voor mij een heel leerzame en waardevolle tutoral. Duidelijk uitgelegd! Het resultaat is ook erg mooi en wat een schatjes om eens een armbandje mee te maken.
Bedankt vor je tips!
Gr. Samantha

nettie53 zei

Wat een leuk idee!!

Frouwkje zei

Dat ziet er supergaaf uit Brenda!! Leuk spul dat krimpfolie! Goed uitgelegd ook!!
Liefs, Frouwkje

Anneke zei

Ik wil al een hele tijd mijn krimpie dinky gebruiken maar telkens veegde mijn afdrukje er gewoon af :( Geen goede inkt blijkbaar! Maar nu ga ik het toch nog eens proberen! Dank je wel
Groetjes Anneke

Hetty zei

Wat ontzettend leuk zeg. Ik ken het materiaal wel, vroeger heb ik er veel mee gewerkt. Mijn moeder nam het toen mee van de kreadoe en als kind kon je er zulke leuke dingen mee maken. Leuk om het op deze manier terug te zien!

Monique Kools zei

Wat een ontzettend leuke creatie.
Heb je voordat je ging kleuren nog het krimpie dinkie iets opgeschuurd?
groetjes Monique

Heidie zei

wat een duidelijke uitleg. En heb de windmobiel gisteren in het echt mogen bewonderen.En hij is echt schitterend.

liefs Heidie

Brenda zei

hoi monique .
ja ik heb idd het een beetje geschuurd om een wat ruwer oppervlak te krijgen. dan hecht de inkt beker.
groetjes Brenda

Chantal zei

Wauw zeg Brenda, wat origineel en ik ga je tutorial zeker gebruiken, want ik heb het spul nog liggen, maar nog niet eerder gebruikt... Lieve groetjes, Chantal

made by ineke zei

wat super leuk gedaan brenda
ik heb het spul liggen en een keertje uitgeprobeerd maarhet leek nergens naar, maar ik ga het toch weer een keertje pakken!
groetjes ineke

Judith Slegers zei

Hoi Brenda'
mooi gemaakt zeg, werkt leuk he dat spul ik heb er ook al diversen dingen mee gemaakt.
Groeten Judith