NIEUWS

Hier vind je en web-applicatie, waarin je je Copic-kleuren kunt opslaan. Nooit meer dubbele markers kopen, ze staan op je telefoon. Ik vond een Nederlandse beschrijving over deze app.

Ik vond in de App Store een nieuwe app om je voorraad Copics vast te leggen, de uitleg is in het Japans, maar de plaatjes zijn goed herkenbaar.


zondag 19 augustus 2012

Achtergrond kleuren met Activator




Hallo copic fans,

 Het is vandaag mijn buurt om een tutorial voor jullie te maken en het is er een geworden waar we de "Activator" voor gaan gebruiken. Hier voor het ik gekozen voor digi's van Make It Crafty omdat die geweldige achtergronden hebben. Nou moet ik toe geven dat ik ze allemaal heb maar ze bijna nooit gebruik omdat er toch wel heel veel kleur werk in gaat zitten. De manier waarop we de achtergrond gaan kleuren gebruikte ik al een tijdje om bijvoorbeeld tickets of labels te kleuren, je kunt het dus op div. manieren toe passen.


We beginnen het het afdrukken van het plaatje op copic papier en 2 x op gewoon dun kopieer papier. Uit de eerste kopie knippen/snijden we de grotere maskers van de objecten die we op de gewone manier gaan kleuren. Bij het tweede kopie is de rots uitgeknipt en de horizon.


Dan gaan we de maskers op het copic papier plakken hiervoor gebruik ik zelf altijd "2 way glue", je brengt het op de achterkant van het masker aan op de uiteinden met stippen en laat het even drogen. Eenmaal gedroogd is plakt het niet meer permanent en kan je het zo weer verwijderen als we klaar zijn. Nou heb ik voor de kleine stukjes en de boom ook "maskeer vloeistof" gebruikt, dit is een soort vloeibaar rubber en dat breng je aan met een klein penseel en ook dit kunnen we er zo weer af rollen als we klaar zijn.


Nu gaan we met de lucht beginnen dus leggen we het grote masker van de rots en alles onder de horizon er ook nog op.


We gaan beginnen met de lucht en het groen van de bomen, als ik normaal kleur ga ik van donker naar licht maar nu werken we van licht naar donker. Wat hebben we nog meer nodig de Activator, de kleuren die we willen gebruiken en sponsjes, maakt niet uit wat voor maar hoe grover de spons hoe meer structuur je ziet. Nu gebruiken we een gewone spons die ik in kleine stukjes geknipt heb.


We pakken het stukje spons tussen de vingers en kleuren daar op met de kleur die we willen in dit geval B52, Dan spuiten we er Activator op, en gaan gelijk sponzen.


En gaan de lucht sponzen, geeft de spons geen inkt meer dan spuiten we weer Activator op. Zo gaan we door tot het gewenste resultaat behaald is, tussen door kan je ook weer inkt aanbrengen op de spons, Activator er op spuiten als je meer kleur wild.


Op boven staande foto is de lucht op bepaalde stukken nog donkerder gemaakt met de B34 op de zelfde manier heb ik dit gedaan en kan ook met het zelfde sponsje.


Op bovenstaande foto heb ik ook de bladeren van de bomen gedaan op de zelfde manier maar met een schoon stukje spons en de kleuren YG03 G94 YG67


Nu gaan we verder met de rots, we halen het onderste masker weg en vervangen deze door het masker met de lucht. ( De weg met gras of een boom kunnen gewoon een beetje overlopen in elkaar maar dat kan een rots met de lucht niet)


Op bovenstaande foto heb ik de rots gekleurd op de zelfde manier maar met de kleuren E08 E07 E09. We gaan verder met de weg en daar gebruiken we de kleuren E15 E17 E19 en E18 voor, alleen gaan we voor de weg niet sponzen maar vegen over het papier in de richting van de weg.


Als laatste gaan we het gras kleuren en dit doen we met YG93 YG95 YG97 YG99 en dit doen we wel weer sponzen.


We beginnen met de lichtste kleur dus het gehele oppervlak en hoe donkerder we gaan hoe minder we aanbrengen. Zo is dan het resultaat. 


Dan kunnen we alle maskers verwijderen en de maskeer vloeistof er af rollen om verder te gaan met het kleuren van de overgebleven objecten.


Op boven staande foto heb ik de gras pollen, de boom en de weg bij gewerkt met een paar strepen en stippen, om meer diepte te krijgen.


Boven staand is dan het eind resultaat.



Gebruikte kleuren voor het sponzen :
Lucht : B52 - B34
Bomen ; YG03 - G94 - YG67
Rots : E08 - E07 - E09
Weg : E15 - E17 - E19 - E18
Gras : YG93 - YG95 - YG97 - YG99

Gebruikte kleuren op de gewone manier : 
Graspollen / boom : YG97 - E18
Weg : E17 - E19
Rots : E07 - E08 
Huid : E11 - E00 - E000
Haar : E37 - YR24 - Y26 - Y15 - Y21 - E50
Broek : C7 - B99 - B97 - B95 - B93 - B91
Shirt : RV99 - RV95 - RV93 - RV91
Hek : E49 - E47 - E44 - E43 



Hoop dat ik jullie ook hiermee een beetje heb kunnen inspireren en mochten jullie vragen hebben hoor ik het graag.

Liefs Wenda 




9 opmerkingen:

Ankie vd Polder zei

Nou mij heb je geïnspireerd hoor! Ik zie al dat ik ook eens zo'n flesje Activator moet gaan aanschaffen :-). Groetjes en fijne zondag, Ankie

Yvonne zei

Wauw, en of je me geïnspireerd hebt! Ik vind het fantastisch!!
liefs Yvonne

Margreet zei

Wat een super mooie kaart.
Bedankt voor je uitleg.
Groetjes Margreet

Lia zei

Wat een geweldige kaart, ik heb geen copics, maar vind het super gedaan,
groetjes Lia

Unknown zei

Wat geweldig dit berichtje. Zeker een bron van inspiratie. Super gaaf. Ga op zoek naar activator, kende ik nog niet.
Bedankt voor de tip en het kleurenkaart is echt super.
Groetjes Saskia

gré zei

geweldig
heel erg bedankt voor deze tutorial
bedankt gré

Samantha zei

Hele inspiratieve tutorial. Duidelijk uitgelegd ook, complimenten!
Gr. Samantha

Chantal zei

Wauw zeg ik ben helemaal flebbergested. Wat is dit gaaf en bedankt voor je supermooie uitleg. Lieve groetjes, Chantal

Frouwkje zei

Hoi Wenda,
ik vind dit super gedaan!! Duidelijke uitleg! Lijkt me leuk om uit te proberen. En weer prachtig gekleurd!!
Liefs, Frouwkje